Mijn verhaal

"Ik ben begonnen met trainen bij Kartcentrum Lelystad"

Een passie en liefde voor autosport. Ja, dat heb ik. Ik ben al van kleins af aan met auto’s bezig. Mijn vader heeft een autobedrijf met exclusieve (race)auto’s, waar ik al heel lang rondloop. Vaak gingen we samen proefrijden en zei ik: ‘Geef eens even vol gas!’ Inmiddels kan ik zelf ook vol gas geven. Op het circuit, natuurlijk!
Als ik aan het rijden ben, vergeet ik alles en ben ik alleen maar met snelheid bezig. Daar krijg ik energie van! De kick die het geeft als ik iemand inhaal op een plek waar hij het niet verwacht, is voor mij onbeschrijflijk.

Karten

Mijn eerste stapjes in de racewereld waren op de kartbaan. Op mijn vijfde ben ik begonnen met karten. Dit wilde ik al heel lang, maar ik was lange tijd te klein. Ik begon in een aangepaste kinderkart, omdat ik anders niet bij de pedalen kon.
Vanaf mijn achtste rijd ik wedstrijden. Eerst in de viertakt, later ben ik overgestapt op tweetakt karts. Toen werd het echt serieus. Ik reed voor ons eigen team: K en K Motorsport. Deze naam heeft mijn vader bedacht toen hij zijn eigen autobedrijf Koen Exclusief opstartte en als droom had ooit een eigen kartteam te hebben.
Ik heb vijf jaar gekart. Mijn doel toen: ooit rijden in de 24 uur van Le Mans! Ik denk met heel veel plezier en trots terug aan de jaren dat ik gekart heb. Mijn absolute hoogtepunt was in 2016, toen ik een ticket won voor het WK in Sarno. Die week, in Italië, heb ik echt het meeste geleerd. In de finale mocht ik als zesde starten. De race ging niet zoals ik gehoopt had, maar ik heb er wel veel aan gehad.

"Totdat ik voor mijn veertiende verjaardag mijn autosport licentie mocht halen"

Autosportlicentie

Toen ik 14 werd, kon ik mijn autosportlicentie gaan halen. Ik vond het geweldig om voor het eerst op Circuit Zandvoort te mogen rijden. Mijn eerste meters in een echte raceauto! Ik wist het toen zeker: ik wil professioneel autocoureur worden.
Al snel kwamen we in contact met trainer Cor Euser. Cor moest uiteraard gaan kijken of hij iets in me zag. “Hij is een ruwe diamant die geslepen moet worden”, waren letterlijk zijn woorden. Samen met Cor besloten we dat ik in de Ford Fiesta Sprint Cup ging rijden. Deze cup heeft veel jonge rijders en is zeer competitief. Ik was de jongste rijder van het veld en reed vanaf het begin vaak voorin het veld. Ik heb op een aantal circuits het baanrecord met mijn Ford Fiesta gereden. Ik ben uiteindelijk naar de 2e plaats in het kampioenschap opgeklommen.
In deze cup heb ik twee seizoenen gereden. Toen kwam de uitbraak van het coronavirus en liep alles anders. Het seizoen werd uitgesteld. Om toch bezig te blijven met racen, werd mijn oude simulator vervangen door een nieuwe simulator. Daar train ik heel vaak in.

Formule 4

In 2021 kreeg ik de kans om Formule 4 te rijden in het Spaans kampioenschap bij MP Motorsport. Iets wat ik nooit had verwacht. Ik niet, maar mijn trainer (Cor Euser), die altijd bleef volhouden dat ik een Formule-jongen ben, wel! Iets waar ik nooit van durfde te dromen, werd nu werkelijkheid.
Het was een jaar met ups en downs! Normaal gesproken stap je vanuit de kart meteen over naar de Formule-auto’s, maar ik niet. Het was dus even wennen om vanuit een toerwagen in een Formule-auto te rijden, maar aan het einde van het seizoen ging het steeds beter.

Porsche Cup

Dankzij een telefoontje van Paul Geeris kreeg ik de kans om bij PG Motorsport in de Porsche Benelux Cup mee te rijden met een Porsche 992 GT3 Cup-auto. Op dat moment was ik de jongste rijder in het veld.
Het tweede jaar Porsche Benelux Cup heb ik gereden met Revs Motorsport. Ik heb heel veel geleerd van dit jaar en het is gelukt om op het circuit van Zolder naar het podium te rijden met een 3e plek.

LMP3 Michelin Cup

Het eerste jaar in een LMP3-auto had een hele goede start. Bij de eerste wedstrijd van het kampioenschap in Barcelona stond ik meteen op het podium met een 3e plek. De races daarna werden helaas gekenmerkt door veel technische problemen, waardoor ik helaas door storingen meermaals achteraan moest starten. Eenmaal op de baan heb ik wel kunnen laten zien dat de snelheid er goed in zat. Ik had de beste pace van het veld op het circuit van Mugello en had de snelste raceronde op het circuit van Spa-Francorchamps.

LMP3 ELMS

Seizoen 2025 zal ik wederom rijden met een LMP3-auto, maar nu in de ELMS-competitie. De races zijn langer (4 uur) en je staat samen met de LMP2- en LMPGT3-auto’s op de grid. Ik ga rijden bij team Virage, een zeer professioneel raceteam met meerdere overwinningen in de ELMS.

Prijzen

2024 - Podium
LMP3 Barcelona
04-2024- 3e plaats
Michelin Le Mans Cup barcelona
09-2023- 3e plaats
Porsche Cup Benelux zolder
11-2021- 2e plaats
F4 Barcerlona
08-2021 3e plaats
F4 Valencia
07-2021- 3e plaats
F4 Portimao
10-2020- 1e plaats
PTC Racing cup assen
09-2020 - 1e plaats
DNRT Zandvoort 8 uurs race Algemeen
08-2020 - 1e plaats
DNRT Zandvoort 8 uurs race Sportklasse
07-2020- 1e plaats
PTC Racing cup assen
07-2020- 1e plaats
PTC Racing cup Zandvoort
2020 - 2e plaats
Ford Fiesta Sprint
Cup Junioren
2020 - 3e plaats
Ford Fiesta Sprint
Cup Algemeen
2019 - 5e plaats
Ford Fiesta Sprint
Cup Algemeen
08-2019 - 1e plaats
DNRT Zandvoort 10 uurs race
2019 - 3e plaats
Ford Fiesta Sprint
Cup Junioren
2016
Ticket voor WK Minimax
2016 - 3e plaats
Minimax
2016 - 1e plaats
Minimax Rookie
2015 - 2e plaats
Micromax
2014 - 3e plaats
Micromax Rookie
Podium
0 X
P1
0 X
P2
0 X
P3
0 X